Pro Atamana

8. 2. 2013 18:19
Rubrika: Nezařazené

CO JE TO DUŠE, aneb proč nevěřím na peklo, jako Ataman

 

Bible popisuje zrod člověka takto - Genesis 2,7 - I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem.

Dalo by se tedy říci, že Bůh vyrobil člověka z prvků země. Když byl člověk hotov a měl vše, co má mít (kosti, svaly, vnitřnosti, mozek, kůži, vlasy, atd.), chybělo mu přesně to, co chybí člověku, který zemře.

Byl jsem přítomen smrti člověka. Pomáhal jsem ho přenést na postel a čekal jsem, až přijede doktor, který smrt potvrdí. Onen čerstvě zemřelý ležel na posteli a měl otevřené oči. Díval jsem se na něho a říkal jsem si: "Co je to ONO, co já mám a on ne? Co je to ONO, co zemřelému nedokáže dát nikdo z lidí?"

Je to TO, o čem čteme v knize Job - Job 33,4 - Duch Boha silného učinil mne, a dchnutí Všemohoucího dalo mi život. Je to jakýsi "impulz", který dává Bůh stvořené bytosti, aby žila.

Onen "životní impulz", který v sobě má každý živý člověk, se po smrti vrací zpět k Bohu. - Kazatel 12,7 - A prach se vrátí do země, kde byl, a duch se vrátí k Bohu, který jej dal.

Tento Boží "impulz", který oživuje, ale není duše. Pod pojmem duše rozumí Bible něco jiného. Slovo duše je ve Starém zákoně překladem hebrejského výrazu nefeš, který neoznačuje Boží "oživující impulz", ale živou bytost, jako takovou. Hebrejský výraz nefeš se na mnoha místech nepřekládá, jako duše, ale jako "osoba" (viz. Gn 14,21; Nu 5,6; Dt 10,12; Žalm 3,3). Výrazy, jako - má duše, tvá duše, jeho duše - jsou obecně řečeno idiomy pro osobní zájmena - já, ty, my.

Pro životní impulz, který oživil Adama a který odchází po smrti zpět k Bohu má hebrejština výraz nišmatNišmat není nefešNišmat je Hospodinův oživující dech a nefeš je živý člověk.

Podle některých lidí odchází po smrti duše (nefeš) do nebe, či do pekla. Nefeš ale podle Písma svatého nikam po smrti neodchází. Nefeš je živá bytost. Pokud člověk zemře, živá bytost přestane existovat. Co ale nepřestane existovat je nišmat.

Malá odbočka -
Nišmat nemůže jít do pekla, protože nišmat je oživující dech Hospodinův. Nefeš také nemůže jít do pekla, protože nefeš je živá bytost z masa a kostí, která smrtí zaniká, fyzické tělo nemůže jít do pekla, protože se rozpadne v prach.

V Písmu se dočítáme, že duše může zemřít - Jób 36,14; Ezechiel 13,19; Ezechiel 18,4. Tyto texty ovšem hovoří o úmrtí lidské bytosti, ne o úmrtí nějaké dušičky, kterou známe z pohádek o vodnících.

Dovolte mi ještě jednu malou odbočku - To, že se Písmo zmiňuje o úmrtí duše také, automaticky ukazuje na fakt, že duše není nesmrtelná. Pokud si do jakéhokoli biblického vyhledávače zadáme slovo nesmrtelnost, tak nám vždycky vyjde pouze spojitost s Hospodinem, který jediný je nesmrtelný. 

V Písmu také čteme - Skutky apoštolské 2,41 - Tedy ti, kteříž ochotně přijali slova jeho, pokřtěni jsou, a připojilo se k nim ten den duší okolo tří tisíců. - Po sestoupení Ducha svatého apoštolové asi těžko křtili "dušičky", křtili živé bytosti, jak čteme v překladu ekumenickém - Skutky apoštolské 2,41 - Ti, kteří přijali jeho slovo, byli pokřtěni a přidalo se k nim toho dne na tři tisíce lidí.

Podle Bible tedy duše není to, co si asi většina lidí představuje (myslím, že "to" nemusím popisovat, že "to" všichni známe z pohádek a mysteriózních
filmů), ale duše je podle Písma svatého živá bytost, jako já, nebo jako Vy, kdo právě čtete toto zamyšlení - ano, Vy nemáte duši, Vy jste duše.

Tím se dostávám k začátku této úvahy - Genesis 2,7 - I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí oživující dech nišmat. Tak se stal člověk živým tvorem duší nefeš.

 

Zkráceně –

Neživé tělo + nišmat = nefeš.

Po smrti odchází do Nebe pouze nišmat (oživující dech Hospodinův), vše ostatní zůstává na zemi.

 

Zobrazeno 1432×

Komentáře

AtamanIvanSirko

Blablabla, mišmaš neřeš.
Že na peklo nevěříte Vy, nebo Babča, ViZ nebo JiKu a spousta katolíků je úplně jedno. Skutečností je, že peklo je plné zejména těch, kdo na něj nevěří.
Z všelijak pokroucené Bible jde dokázat jakákoliv blbost, která dostatečně střeleného heretika jen může napadnout. Proto také existují všelijaké ty sekty, které dobré a schopné lidi, kteří by jinak byli ozdobou nebes a oslavou dobrého Pána Boha, posílají ďáblovi do kotlů jako na běžícím pásu.
Samozřejmě je mi Vás líto, ale jako dospělý člověk jste odpovědný za svůj osud jak na zemi tak na věčnosti. Osobně nechápu, jak může být duševně zdravý člověk přesvědčen, že až teprve vynálezem adventismu začalo fungovat Kristovo vykupitelské dílo a vznikla pravá Kristova Církev (tedy pokud alespoň věříte, že nějaká Kristova Církev je ke spáse vůbec potřeba), ale nechápu spoustu věcí a tohle je jen jeda z nich.
Že sedíte na klouzačce, jejíž dolní konec je doběla rozžhavený nekonečným ohněm od věčnosti připraveným satanu a všem jeho spřeženým unešamot mě sice mrzí, ale nebrání mi to radovat se z Vašich dobrých vlastností, které jsem kdesi zmínil.

JiKu

Sotva nadzdvih lodi dekl
novinářům rychle řekl:
lidi tam maj choboty
a psi tam žerou roboty.

AtamanIvanSirko


JiKu: To je hezké, co to je?

KarelFalta

Atamane, dost těško se mi diskutuje s člověkem, který hebrejské slovo nišmat překroutí na mišmaš.
Těžko se mi diskutuje s člověkem, který můj výrok o tom, že někteří katolíci nevnímají moje křesťanství jako cestu do pekel překroutí na: "Že na peklo nevěříte Vy, nebo Babča, ViZ nebo JiKu a spousta katolíků je úplně jedno."

AtamanIvanSirko

Karel: Na mě musíte mluvit česky. My u nás máme všechno jedině česky. Nišmaš je u mě mišmaš.
Za to překroucení „věří v peklo“ vs. „je na nejlepší cestě do pekla“ se omlouvám, to byla chyba, i když na výsledku to nic nemění.
A abyste mi rozuměl: já jsem nepřišel diskutovat o tom jestli peklo je nebo není. Já vím své a Vy si věřte čemu chcete. Opravdu jste mi posloužil jenom jako příklad dobrého člověka, jehož si lze pro jeho vlastnosti vážit. To o cestě do pekla byla víceméně pro daný kontext nepříliš významná okolnost, sloužící pouze ke zdůraznění mého uznání. Je to něco podobného, jako když na třídní schůzce učitelka říká mamince: „Vaše dcera chodí do školy vždy vzorně upravená a má vynikající chování, ačkoliv je jinak blbá jak tágo.“

KarelFalta

OK Atamane. To slovo sice nezní NIŠMAŠ, ale NIŠMAT, ale to už je jedno, když vám jde o něco jiného.
Tak přeju Boží vedení.

AtamanIvanSirko

OKOK, nišmaT, už si to zapamatuju. Mějte se a dík za snahu.

JiKu

@Ataman:
Je to konec písně Ivana Mládka "Když jsem slony pásala"

Na internetu bohužel celá asi není.

Poukazuje na důležitost interpretace faktů.

spitfire

"Skutečností je, že peklo je plné zejména těch, kdo na něj nevěří."

Mně se vždycky líbí ten obrat, že "peklo je plné". Dává to smysl, než absurdní dramata o prázdnu (Vihanová a její Pevnost). Proto je asi racionálnější nevěřit na peklo, než věřit na prázdné peklo.

spitfire

"Podle Bible tedy duše není to, co si asi většina lidí představuje (myslím, že "to" nemusím popisovat, že "to" všichni známe z pohádek a mysteriózních filmů)"

Já to neznám. Například v pohádkách o vodnících žádné duše nejsou vidět. V zastoupení figurují jen hrníčky na dušičky. Je to dáno i rozpočtem starých televizních pohádek a jednoduchostí použitých triků (zvláštních efektů). A na žádný mysteriózní film o duších si nevzpomínám. Budte konkrétnější.

JiKu

Myslím, že by mohl pro představu posloužit http://cs.wikipedia.org/wiki/Duch_(film)
Myslím, že tento film v celku dobře charakterizuje obecně křesťanskou představu (nikdy církevně neoficializovanou, ale trpěnou), jak by to asi mohlo fungovat.
Mimochodem, je to dobrej film. Těsně u hranice kýče, ale ještě na té správné straně. A Whoopi je tam skvělá.

JiKu

Našel jsem tu "Když jsem slony pásala".

Myslím, že je to velmi užitečná a inspirativní píseň. Pro Karla, pro Atamana, pro babču, pro všechny.
Taková mnohovrstevná, lze na ní cvičit nejrůznější interpretace, komunikační omyly, psychologii komunikace, ovlivňování pravdy zjitřenými emocemi atd. Zkrátka zázrak, jako většina textů Ivana Mládka.
http://www.ulozto.cz/xLZJ2RS/08-kdyz-jsem-slony-pasala-mp3

JiKu

Píseň je poučná ještě jako demonstrace dokonalé aplikace gestaltpsychologie s respektováním třívteřinového okamžiku hudební přítomnosti v hudbě, prostě jeden takt = 4 doby = 3 vteřiny a potom vodsazení. Maximálně to vychází vstříc principu percepce lidským mozkem, lépe už to nejde. Ta píseň se nemůže nestat hitem.

Jediné, co je jejím handicapem je, že málo kdo se dokáže prokousat přes poněkud infantilní první plán textu do rovin, které dávají netušené blaho přemýšlivému posluchači.

HelenaH

Jiku-moc prosím-mně vynech-tady diskutuje Ataman...a já se ho bojím. Opravdu.

spitfire

Na filmu Duch není nic mysteriózního, snad kromě Demmi Moorové.


JiKu

Právě tak, jako jsem přesvědčen, že věřit v je redukovatelné na "věřit že" (věřím že ten, v koho věřím v situaci, kdy já A tak on udělá B), tak jsem přesvědčen, že bát se koho znamená (je redukovatelné na to) bát se že (že v situaci, kdy já A, on udělá C).
Nemusíš odpovídat (raději), ale přemýšlej nad tím, ČEHO se bojíš, když se bojíš atamana.
Protože tady jen píšem (nic jiného tu neděláme), je strach z atamana pouze strachem, že když já, babča, napíšu A, tak ataman napíše C. Tvůj strach musí být konkrétní, aby s tím šlo něco dělat (protože přece se strachem je nutno něco dělat). Jinak zůstane jen abstraktní iracionální hrůzou.

JiKu

Na filmu Duch není nic mysteriózního, snad kromě Demmi Moorové.

To si myslíte vy. Myslí si to i Karel?

Dovedu si docela dobře představit, že každý si pod termínem "mysteriozní" představujete úplně něco jiného :-)

AtamanIvanSirko

"Protože tady jen píšem (nic jiného tu neděláme), je strach z atamana pouze strachem, že když já, babča, napíšu A,..."

- Neblbněte, to je přece jen další její hra, jak ukázat, jak je ten ataman zlý, zlý, ošklivý, když já, hodná babča helča z něj musím mít strach. Že jí ty podlé fígle pořád žerete, to fakt nepochopím; vždyť jste jinak docela bystrý člověk.

JiKu

Víte, atamane, já o takových hrách něco vím. Jeden můj blízký přítel se jimi zabývá a dokonce to učí na vysoké skole (a ke pozoruhodné, jaké hry se mu se studenty podařilo úspěšně zrealizovat). A také vím něco o podvědomých (nevědomáých) pochodech v lidské psychice.
Takže si dovoluji odhadnout, zda babča takové hry vědomě hraje, a dovoluji si tvrdit, že je vědomě (což je nutný předpoklad pro to, abych to označil za hru) nehraje. Snažím se proto, aby si uvědomila, co dělá, protože věřím tomu, že když to pochopí, tak to dělat nebude.

Jinými slovy věřím tomu, že poznání je možné a pravda nás osvobodí. A riskuji v tomhle i omyl.

AtamanIvanSirko

Takže actus hominis? Jste o tom přesvědčen? To bych ji pak měl nejspíš nechat být, ne?

JiKu

No, přesvědčen, to asi není správné slovo. Domnívám se. Přesvědčen, to by znamenalo, že mám na to nějaké svědectví, lidí, skutků, skutečností, příhod ... Že ta svědectví jsou natolik přesvědčivá, že není racionální o nich pochybovat. Natolik babču samozřejmě neznám.
Moje zkušenosti mi to naznačují a já to doplňuji vírou, že je to tak. Čímž vědomě riskuji omyl.

Což je prakticky totéž, co platí o vašem vztahu k ní také. Rozdíl je jen v tom, že pokud se mýlím já, udělám (právem) vola ze sebe. Pokud se mýlíte vy, uděláte (neprávem) krávu z ní. Tak to, prosím, ještě zvažte.

spitfire

Jsou někde dostupné texty toho přítele z VŠ.

"Jinak zůstane jen abstraktní iracionální hrůzou."

A takové by mnohé věci měli zůstat, aspon o tom je přesvědčena linie vedená přes Junga-Von Franze-Spitfira.

"Snažím se proto, aby si uvědomila, co dělá, protože věřím tomu, že když to pochopí, tak to dělat nebude."

To je Titánský (nadlidský) úkol a pro takové potřeby tu předpokládám je náboženství, protože podobné jednání (ze sebe lepší motivací), příliš rozumně nezní.

Například s kolegyní v práci, máme takovou dohodu. Můžu jí říkat MRCHO, ale né, že je DEBIL.

JiKu

Například s kolegyní v práci, máme takovou dohodu. Můžu jí říkat MRCHO, ale né, že je DEBIL.

Tomu naprosto rozumím. Lidi můžeme rozdělit na zhruba dvě kategorie: Na ty, kterým můžete říkat mrcho, ale ne debile, a na ty, kterým můžete říkat debile, ale ne mrcho.

Je pozoruhodné, že to, že někdo lépe snáší to které označení, ještě vůbec neznamená, že jím daná osoba je, natož že není tím, co označuje označení druhé, které nesnáší.

Můj přístup, se kterým pravděpodobně nebudete souhlasit, je, že je možné pravdivě usoudit, které z označení je objektivně reálnější.

Nicméně si uvědomuji své limity v tomto, jak říkáte Titánském, úsilí.


KarelFalta

Chlapi, pokud máte potřebu diskutovat o osobě Heleny Hákové, tak si na to zřiďte svůj diskusní koutek.

Já to tu zavírám, protože s Atamanem jsme si to vyříkali a tím to haslo.

Zobrazit 24 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio