Papež dostal sochu od adventistky

25. 9. 2016 15:02
Rubrika: Nezařazené

Tuto sobotu jsem navštívl sbor adventistů v Hronově a měl jsem tu čest setkat se tam s mladou paní Alenou Kubcovou-Šubrtovou, autorkou sochy, kterou dostal papež František. 

(Asi o té soše víte. Viz.- http://www.katyd.cz/clanky/zpravodajstvi/papez-dostal-sochu-sv-anezky.html )

 

 

Zobrazeno 1565×

Komentáře

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Tak to je perfektní ekumenická spolupráce. I CASD uznává alespoň významné osobnosti dějin.

Jenda

diky, to je zajimave.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Ano, je to dobré.

inspra

Socha se mi líbí, v článku je napsané, že vznikla podle návrhu té mladé ženy, asi je jako návrhářka nadaná.

vobis

Dekandence se dotýká všech sekt. Kdo by si to pomyslel, že adventistka bude sochat katolickou světici pro papeže!? Já teda bych modlu pro nějaké animisty nebo hinduisty nevyráběl ani za milión. Ani za deset. Za sto bych to možná vzal a zadal adventistce.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Však po Vás to taky nikdo nechce. Myslím však, že tady nejde o modlu, ale o poctu české světici a princezně.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Anežku Českou neuznává přece jenom katolická církev, ale i české dějiny a učí se normálně ve škole jako významná osobnost rodu Přemyslovců. Náš třídní profesor o ní říkal v tom smyslu, že to byla taková Olga Havlová té doby.

KarelFalta

Vorbis - Paní Šubrtová, když ještě byla slečnou Kubcovou, chodila na SPŠKS v Hořicích. Tam dostala, jako všichni ostatní žáci ve třídě, za úkol vyrobit sochu Anežky České, což udělala s čistým svědomím, neboť nevyráběla žádnou modlu, ale sochu člověka, kterého je třeba si vážit.

Tato socha se tak líbila, že byla vybrána (jistě si vygooglíte kým a jakou procedurou), jako předloha pro sochu pro papeže. Tu už nevyráběla adventistka, ale robot - http://www.info-horice.cz/zpravodajstvi-z-horic-a-okoli/aktuality/1702-anezka-ceska-miri-z-horicke-spsks-do-vatikanu

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Teda, Kájo, co se stalo, že jsme schopni se na něčem shodnout a k tomu máš ty nejpodrobnější informace. To mě velice těší.

vobis

KF: Tak to jste mne poněkud uklidnil. Robotům nelze podporu idolatrie přičítat. Přesto však má sochařka na tomto skutku podíl, neboť přece musela s robotovým počínáním vyjádřit souhlas. O tom, že se socha stane předmětem nábožné úcty, ji snad někdo informoval.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

"socha předmětem náboženské úcty?" Jakou teologii to vyznáváte, bratře? Už sv. Cyril a Metoděj nás učili, jakou funkci má obraz. Socha přece nikdy nebyla považována za předmět úcty - to by byla modla.

KarelFalta

Také mám z naší shody radost, Vojtěchu :-)

vobis

VVRH:
Nevím, jak je tomu v KHS, ale u nás v KC se socha světce žehná a tím se stává svátostinou, jíž náleží povinná nábožná úcta.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

tak to jsem z toho jelen. Socha se stává svátostinou? Kde jste to studoval? Ano, socha je žehnána, ale četl jste si žehnací modlitby? Co je svátostinou? Ta socha nebo to žehnání? Jestli ta socha, tak jsme opravdu u model. Socha Panny Marie přece není Panna Maria a ani socha sv. Anežky není sv. Anežka. Když kněz bude žehnat psa, a to žehnání zvířat skutečně existuje, bude svátostinou ten pes? A když bude žehnat pole, bude svátostinou pole? A když přijímáte požehnání, jste svátostinou?

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Tímto nepopírám, že ke kříži máme mít úctu, ale pro to, koho představuje a stejně tak i ke sv. Anežce nebo k sv. Vojtěchovi či jiným svatým - tedy udržovat ta místa v pořádku a modlit se, jak jim přísluší, ale ne pro to místo či sochu, ale proto na čí velikost tito světci či sám kříž ukazují.

vobis

VVRH:
U nás máme různé žehnací modlitby. Některé mají za účinek vznik svátostiny - medailky, vody, růžence, sochy, milostného obrazu, apod. - tedy kultických předmětů.
Jiná žehnání vznik svátostiny nezakládají, např. žehnání pole, úrody, dobytka, zbraně, obydlí, manželky a podobných předmětů, jejichž užití je profánní.
Prostě to má každá denominace jinak, nevidím v tom problém.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Pak tedy rozhodně to není katolické pojetí ani v tom smyslu, co vy pokládáte za katolické, protože kultický předmět není svátostina, ač ukazuje vždy na Boha. Tedy máte jistý problém s tím, co je to svátostina. Svátost i svátostina se udělují jen lidem. Když se žehnají zvířata, nestává se to zvíře součástí církevního "vlastnění", dá-li se to tak nazvat (jako třeba kostel nebo socha), ale text žehnání je směřováno jako modlitba k Otci skrze Syna v Duchu svatém, nemluví však k předmětu, ale k lidem - je tam odraz lidské potřeby. Řekněme jednoduše, že podnět svátostiny je žehnání a předmět je to, co je žehnáno a proč je žehnáno. Konkrétně by se to dalo ukázat na nějaké žehnací modlitbě, ale to nevím, zda Kája dovolí.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Když se podíváte na jakýkoliv obraz nebo sochu světce, kam že to směřuje, tak vždy ke Kristu a v tom je podstata věci - že ono umělecké dílo znázorňující osobnost svatého nám má připomenout, a k tomu je i žehnáno, ke komu mají směřovat naše modlitby a tedy od Koho jsme a kam směřujeme.

Vojtěch Hýbl (VVRH)

Tak ještě jsem tedy na to téma svátostiny našel něco podnětného a odborného: Pro římskokatolickou církev definuje svátostiny kán. 1166 CIC/1983: „Svátostiny jsou posvátná znamení napodobující určitým způsobem svátosti, jimiž se naznačují účinky, zvláště duchovní, a získávají se na přímluvu církve.“

Zobrazit 20 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio