Přání do roku 2017
Co je tohle za písmeno X ?
Jak se písmeno X jmenuje v řecké abecedě? (Chí)
A podle tohoto písmena se jmenuje jistá struktura v biblickém textu.
Jmenuje se Chiastická struktura. Jedná se o literární útvar, který je v bibli jasně patrný.
Malý příklad rozboru biblického textu chiastickou strukturou -
Jan 1,1.2. - Na počátku bylo slovo, to slovo bylo u Boha, to slovo byl Bůh.
Toto je jakási ucelená myšlenka, která má také chiastickou strukturu.
Na jedné straně je A a B a na straně druhé je B‘ a A‘. Přičemž A se má k A‘ a B se má k B‘.
A - Na počátku
B - slovo bylo u Boha
B‘ - slovo byl Bůh
A‘ - to bylo na počátku u Boha
Čtenář si z tohoto literárního útvaru má odvodit, jak se to má se slovem a Bohem.
Těchto chiastických struktur je plná bible a není obsažena jen v jednotlivých větách, ale i v celých pasážích, kapitolách.
Možná se někdo zeptá k čemu je to dobré.
No, když to CHÍ (X) rozdělíme na dvě poloviny, tak nám vzniknou dvě pyramidy. Na jedné straně budou texty AB, popřípadě CDEF..., a na druhé straně budou texty které se budou vázat k AB, popřípadě k CDEF....
Ale co je hlavní, o co nám jde, je ta špička pyramidy. Tam je totiž třeba hledat hlavní myšlenku. To nejdůležitější. To stěžejní.
Chiastická struktura je totiž psaná tak, že to nejdůležitější je uprostřed.
Také zpráva o potopě je napsána chiastickou strukturou. A díky této struktuře se dozvíme hlavní myšlenku zprávy o potopě.
Kdybyste měli střelit od boku, jaká je hlavní myšlenka zprávy o potopě, co řeknete?
Koukněme se tedy na chiastickou strukturu potopy.
Nebojte, nebudu rozebírat verš po verši, to bychom tady byli hodně dlouho. Zpráva o potopě je totiž popsána v šesté, sedmé, osmé a deváté kapitole knihy Genesis.
Zpráva o potopě je orámována již veršem z konce páté kapitoly. Uzavírá ji text z kapitoly deváté.
Můžeme jim říkat verše A a A‘.
Verš A - Genesis 5,32 - Když bylo Noemu pět set let, zplodil Noe Šéma, Cháma a Jefeta.
Verš A‘ - Genesis 9,18 - Synové Noeho, kteří vyšli z archy, byli Šém, Chám a Jefet
Určitě stojí za zmínku Hospodinův postoj k tvorstvu jako takovému.
Tam proti sobě zrcadlově stojí následující texty z šesté a deváté kapitoly -
Genesis 6,13 - I řekl Bůh Noemu: "Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí.
Genesis 9,17 - Řekl pak Bůh Noemu: "Toto je znamení smlouvy, kterou jsem ustavil mezi sebou a veškerým tvorstvem, které je na zemi."
Máme tam také zrcadlové texty o vcházení do archy a o vycházení z archy.
Jak jsem říkal, nebudu všechny verše jmenovat, protože by to bylo ABCDEFGHIJ a to všechno s čarou ještě na druhé straně.
Chiastická struktura potopy obsahuje proti sobě stojící texty v kterých se objevují také čísla. Třeba čtyřicítka je v sedmé i v osmé kapitole.
Genesis 7,17 - Potopa na zemi trvala čtyřicet dní, vod přibývalo, až nadnesly archu, takže se zdvihla od země.
Genesis 8,6.7 - Když pak přešlo čtyřicet dnů, otevřel Noe v arše okno, které udělal, a vypustil krkavce; ten vylétával a vracel se, dokud se vody na zemi nevysušily.
Nebo 150 dní.
Genesis 7,24 - Mohutně stály vody na zemi po sto padesát dnů.
Genesis 8,3 - Když přešlo sto padesát dnů, začaly vody ze země ustupovat a opadávat, takže sedmnáctého dne sedmého měsíce archa spočinula na pohoří Araratu.
Verše 7,24 a 8,3 jsou poslední verše, které se v chiastické struktuře zrcadlí, které takzvaně stojí proti sobě.
Pokud bychom ty verše , které se takto zrcadlí, značili, mohli bychom verše 7,24 a 8,3 označit za J a J‘.
A které písmenko v abecedě následuje po J? K.
A co je tím středem, tou hlavní zprávou o potopě? Tím K?
Genesis 8,1 - Bůh však pamatoval na Noeho i na všechnu zvěř a všechen dobytek, který s ním byl v arše. Způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.
Tou hlavní myšlenkou ze zprávy o potopě není zkaženost lidí, trest za odpadnutí od Boha, ani to není duha, tedy znamení, že už taková potopa nebude.
Je to zpráva o Bohu, jaký je, jak se má k svému stvoření. Zpráva o tom, že Bůh pamatuje na svůj lid, má v péči celé stvoření. Nic se mu nevymklo z rukou.
Překladači původního textu říkají, že informace o tom, že Bůh pamatoval, není nutno překládat pouze jako minulý čas, ale také jako čas přítomný a budoucí. Takže zde máme zprávu o tom, že Bůh MĚL, MÁ a BUDE MÍT ve své péči svůj lid i své stvoření.
Informace o pamatování je také informací o tom, že Bůh má svůj lid a své stvoření v mysli, nebál bych se říci, ve svém srdci. Je zde zaznamenán niterní vztah, který k nám Bůh má.
Za zmínku stojí i informace o tom, že „Bůh způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.“
Nepřijde vám to divné? Přeci když zavane vítr, tak se vody spíše rozčeří, ne?
Asi nám to přestane být divné, když si uvědomíme, že VÍTR = DUCH = RUACH a že tento ruach je zmíněn už v prvních verších bible -
Genesis 1,1.2 - Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale nad vodami vznášel se RUACH Boží.
Mám radost, že zrovna tohle je ta podstatná zpráva o potopě.
Kolikrát bychom se zahrabali v diskusích o vedlejších myšlenkách zprávy o potopě a nevšimli bychom si myšlenky podstatné.
A jelikož je bible živé slovo pro všechna pokolení, promlouvá i k nám dnes a aktuálně nám připomíná, že -
Bůh má vše pod kontrolou.
Bůh nás má ve své mysli, ve svém srdci.
Duch Boží se nad námi vznáší a uklidňuje nesnáze v našich životech.
To nám buď povzbuzením do bouřlivých dní nadcházejícího roku.
zdá se mi to drsnější, než filosofie.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.