Přání do roku 2017

25. 12. 2016 18:39
Rubrika: Nezařazené

Co je tohle za písmeno X ?

Jak se písmeno X jmenuje v řecké abecedě? (Chí)

A podle tohoto písmena se jmenuje jistá struktura v biblickém textu.

Jmenuje se Chiastická struktura. Jedná se o literární útvar, který je v bibli jasně patrný.

Malý příklad rozboru biblického textu chiastickou strukturou -

Jan 1,1.2. - Na počátku bylo slovo, to slovo bylo u Boha, to slovo byl Bůh.

Toto je jakási ucelená myšlenka, která má také chiastickou strukturu.

Na jedné straně je A a B a na straně druhé je B‘ a A‘. Přičemž A se má k A‘ a B se má k B‘.

 

A - Na počátku

B - slovo bylo u Boha

B‘ - slovo byl Bůh

A‘ - to bylo na počátku u Boha

 

Čtenář si z tohoto literárního útvaru má odvodit, jak se to má se slovem a Bohem.

Těchto chiastických struktur je plná bible a není obsažena jen v jednotlivých větách, ale i v celých pasážích, kapitolách.

Možná se někdo zeptá k čemu je to dobré.

No, když to CHÍ (X) rozdělíme na dvě poloviny, tak nám vzniknou dvě pyramidy. Na jedné straně budou texty AB, popřípadě CDEF..., a na druhé straně budou texty které se budou vázat k AB, popřípadě k CDEF....

Ale co je hlavní, o co nám jde, je ta špička pyramidy. Tam je totiž třeba hledat hlavní myšlenku. To nejdůležitější. To stěžejní.

Chiastická struktura je totiž psaná tak, že to nejdůležitější je uprostřed.

Také zpráva o potopě je napsána chiastickou strukturou. A díky této struktuře se dozvíme hlavní myšlenku zprávy o potopě.

Kdybyste měli střelit od boku, jaká je hlavní myšlenka zprávy o potopě, co řeknete?

 

Koukněme se tedy na chiastickou strukturu potopy.

Nebojte, nebudu rozebírat verš po verši, to bychom tady byli hodně dlouho. Zpráva o potopě je totiž popsána v šesté, sedmé, osmé a deváté kapitole knihy Genesis.

Zpráva o potopě je orámována již veršem z konce páté kapitoly. Uzavírá ji text z kapitoly deváté.

Můžeme jim říkat verše A a A‘.

Verš A - Genesis 5,32 - Když bylo Noemu pět set let, zplodil Noe Šéma, Cháma a Jefeta.

Verš A‘ - Genesis 9,18 - Synové Noeho, kteří vyšli z archy, byli Šém, Chám a Jefet

Určitě stojí za zmínku Hospodinův postoj k tvorstvu jako takovému.

Tam proti sobě zrcadlově stojí následující texty z šesté a deváté kapitoly -

Genesis 6,13 - I řekl Bůh Noemu: "Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí.

Genesis 9,17 - Řekl pak Bůh Noemu: "Toto je znamení smlouvy, kterou jsem ustavil mezi sebou a veškerým tvorstvem, které je na zemi."

Máme tam také zrcadlové texty o vcházení do archy a o vycházení z archy.

Jak jsem říkal, nebudu všechny verše jmenovat, protože by to bylo ABCDEFGHIJ a to všechno s čarou ještě na druhé straně.

Chiastická struktura potopy obsahuje proti sobě stojící texty v kterých se objevují také čísla. Třeba čtyřicítka je v sedmé i v osmé kapitole.

Genesis 7,17 - Potopa na zemi trvala čtyřicet dní, vod přibývalo, až nadnesly archu, takže se zdvihla od země.

Genesis 8,6.7 - Když pak přešlo čtyřicet dnů, otevřel Noe v arše okno, které udělal, a vypustil krkavce; ten vylétával a vracel se, dokud se vody na zemi nevysušily.

Nebo 150 dní.

Genesis 7,24 - Mohutně stály vody na zemi po sto padesát dnů.

Genesis 8,3 - Když přešlo sto padesát dnů, začaly vody ze země ustupovat a opadávat, takže sedmnáctého dne sedmého měsíce archa spočinula na pohoří Araratu.

Verše 7,24 a 8,3 jsou poslední verše, které se v chiastické struktuře zrcadlí, které takzvaně stojí proti sobě.

Pokud bychom ty verše , které se takto zrcadlí, značili, mohli bychom verše 7,24 a 8,3 označit za J a J‘.

A které písmenko v abecedě následuje po J? K.

A co je tím středem, tou hlavní zprávou o potopě? Tím K?

Genesis 8,1 - Bůh však pamatoval na Noeho i na všechnu zvěř a všechen dobytek, který s ním byl v arše. Způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.

Tou hlavní myšlenkou ze zprávy o potopě není zkaženost lidí, trest za odpadnutí od Boha, ani to není duha, tedy znamení, že už taková potopa nebude.

Je to zpráva o Bohu, jaký je, jak se má k svému stvoření. Zpráva o tom, že Bůh pamatuje na svůj lid, má v péči celé stvoření. Nic se mu nevymklo z rukou.

Překladači původního textu říkají, že informace o tom, že Bůh pamatoval, není nutno překládat pouze jako minulý čas, ale také jako čas přítomný a budoucí. Takže zde máme zprávu o tom, že Bůh MĚL, MÁ a BUDE MÍT ve své péči svůj lid i své stvoření.

Informace o pamatování je také informací o tom, že Bůh má svůj lid a své stvoření v mysli, nebál bych se říci, ve svém srdci. Je zde zaznamenán niterní vztah, který k nám Bůh má.

 

Za zmínku stojí i informace o tom, že „Bůh způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.“

Nepřijde vám to divné? Přeci když zavane vítr, tak se vody spíše rozčeří, ne?

Asi nám to přestane být divné, když si uvědomíme, že VÍTR = DUCH = RUACH a že tento ruach je zmíněn už v prvních verších bible -

Genesis 1,1.2 - Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale nad vodami vznášel se RUACH Boží.

Mám radost, že zrovna tohle je ta podstatná zpráva o potopě.

Kolikrát bychom se zahrabali v diskusích o vedlejších myšlenkách zprávy o potopě a nevšimli bychom si myšlenky podstatné.

A jelikož je bible živé slovo pro všechna pokolení, promlouvá i k nám dnes a aktuálně nám připomíná, že -

 

Bůh má vše pod kontrolou.

Bůh nás má ve své mysli, ve svém srdci.

Duch Boží se nad námi vznáší a uklidňuje nesnáze v našich životech.

To nám buď povzbuzením do bouřlivých dní nadcházejícího roku.

Zobrazeno 845×

Komentáře

Vojtěch Hýbl (VVRH)

zdá se mi to drsnější, než filosofie.

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio